Minusta

Kuka hiton Huusko-Viikilä? Ja mitä hittoo se on tehny ja kenen kans?

VISIO

Dreams don't work unless you do.

Oma työelämän filosofiani on se, että haluan jatkuvasti kehittyä ja kasvaa. Siihen tietysti liittyy myös se, että haluan kehittää ja kasvattaa. Mikäli päivittäinen työni ja tekemiseni eivät vie minua ja kohteena olevaa yhtiötä eteenpäin, olen silloin väärässä paikassa.

Nykyään olen myynnin johtamisen tietokirjailija, yrittäjä ja toimitusjohtaja. Lisäksi olen ollut osakkaana kolmessa, eri toimialoilla toimivassa yhtiössä, joiden kasvu ja kehittyminen on ollut kovaa. Kahden yhtiön osalta olen myynyt osakkeeni ja kolmatta kasvatetaan ammattimaisen hallitustyön kautta. Olen päässyt sparraamaan satoja eri yrityksiä myynnissä ja markkinoinnissa. Urani aikana minulla on siis ollut tilaisuus kerryttää monipuolista osaamista erilaisista liiketoiminnoista ja eri aloilta.

Supervoimiini kuuluu RevOps-mallin soveltaminen, B2B-myynnin johtaminen ja prosessien kehittäminen sekä tuloskeskeisen markkinoinnin johtaminen. Näistä aiheista saatat bongata minut pitämässä koulutuksia tai puheenvuoroja. 

Tylsää ei ole, vaan joka päivä jotain uutta opittavaa ja opetettavaa.

Lapsuuden haaveammattini oli opettaja. Olen aina halunnut jakaa tietoa,  taitoja ja apua eteenpäin.

Lisää minusta mediassa >>

Kati Huusko-Viikilä

Rapumyyjästä
myyntijohtoon, myyntijohdosta yrittäjäksi

Energia
Hymyn leveys
Äänenvoimakkuus
Aamuäreys

Muutama sana minusta

Olen aina ollut kova tekemään ja ideoimaan uutta. Jo lapsena mulla oli kasapäin bisnesideoita, joita myös toteutin ahkerasti. Alle 12-vuotiaana olen myynyt mm. ravustamiani rapuja, punomiani pajukoreja, poimimiani kukkakimppuja ja herneitä, tonkimiani kastematoja ongintaan ja leipoamiani pullia. Opiskeluaikaa rahoitin mm. tilaamalla verkosta korkokenkiä ja myymällä niitä eteenpäin pienellä voitolla sekä litteroimalla haastatteluja. Viikonloput ja lomat menivät palkkatöissä mutta tutkinto tuli silti reilussa parissa vuodessa. Halusin päästä nopeasti kokopäiväisesti töihin.

Työ on ollut minulle aina tavallaan myös harrastus. Kun sitten hippulat vinkuen menin päivätöihin, tein lisäksi freelancerina kirjoitustyötä esimerkiksi Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille sekä Oikotielle. Työn ohella olen siis ”harrastanut” erilaisia bisneksiä koko työelämäni. Kirjoittaminen on aina ollut tapa jäsentää ajatuksia ja oppia uutta.

Nautin myynnin tekemisestä ja myöhemmin johtamisesta kovaa kasvavassa B2B-markkinointitoimistossa, jossa jokapäiväinen kehittyminen ja kompetenssin kasvu niin myynnissä kuin markkinoinnissakin oli oletusarvo. Osakkaaksi minut pyydettiin 2016 ja vuonna 2019 myin osakkeeni Myynninmaailma Oy:stä Ilkka Oyj:lle.

Pitkä ura kovaa kasvavassa B2B-kasvumarkkinointitoimistossa, bisnesharrastuneisuuteni sekä myynnin johtaminen Helsingin seudun Kauppakamarin kaupallisessa osakeyhtiösssä antoi hyvät lähtökohdat oman polun raivaamiselle. Perustin ja lanseerasin oman yritykseni, Revory Oy:n elokuussa 2023. 

Intohimoni on auttaa yrityksiä menestymään.

Työhistoriani

Revory Oy on RevOps-toimisto, joka auttaa kasvuhaluisia B2B-yrityksiä optimoimaan liiketoiminnan tulovirtojaan. Avullamme valjastat kaupalliset tiimit, prosessit, teknologiat ja datan liikevaihdon kasvun moottoriksi.

Laitoin yhtiön alulle 08/23. Kaikki mitä näet, on minun tekemääni. Loin yritystunnuksen, sloganin, kaiken graafisen materiaalin, sivuston, pääviestit, sisällöt jne. alusta lähtien itse ja tekoäly-assarin pienoisella avustuksella. Otin myös käyttöön teknologiat, prosessit ja data-alustat. 

www.revory.fi >>

Toukokuussa julkaistiin esikoistietokirjani ”Monikanavaisen myynnin johtaminen – näin johdat kaikkia tulovirtoja”. Kyseessä on ensimmäisen suomenkielinen kirja Revenue Operations (RevOps) -toimintamallista.

Kustantaja: Kauppakamari

Täältä lisätietoa >>

Helsingin seudun kauppakamarilla vastuulleni kuului maksullisten palveluiden myynnin johtaminen.

Kauppakamarilla vein eteenpäin yhtä sun toista: 

  • Myyntiorganisaation uudelleenjärjestäytyminen – uusasiakashankintapainotteiseen organisaatioon luotiin asiakasluokittelut, asiakkuudenhoitomallit sekä uusi rooli kaivamaan esiin nykyasiakkaiden kasvupotentiaali
  • Tiimin kokoa kasvatettiin usealla rekrytoinnilla ja tiimiin syntyi uusi rooli, joka keskittyy asiakkuudenhoitoon ja nykyasiakkaiden kasvattamiseen
  • Tiimin jäsenten osaamisen erikoistamisen suunnitelmia tarkennettiin
  • Social Selling lisättiin tiimin keinovalikoimaan valmennuksin, sparrailuin ja tavoitteellistamisen kautta
  • Uusasiakashankinnan prosessit luotiin ja prosessin eri vaiheiden tietotaitoa kasvatettiin mm. tarvekartoituksen, vastaväitteiden käsittelyn ja klousauksen valmennuksin
  • Sparrasin myynti- ja markkinointitiimissä asiakaskokemuksen syntymisestä ennen ostopäätöstä ja yhdessä saimme aikaan selkeitä kehitysteemoja
  • Lähdimme ottamaan käyttöön CRM:n myynnin osuutta, joka tuo dataa johtamiseen sekä ajansäästöä arkipäivän tekemiseen

Kauppakamarin kasvuyritysvaliokunnan jäsen

Hankkeiden ohjausryhmien jäsenyyksiä

Hommiini kuului konsernin valtakunnallisen myynnin johtaminen sekä yhtiön toimintojen kehittäminen. Titteleistä huolimatta rooli oli kuitenkin hyvin moninainen sekoitus liiketoimintajohdon rooleja. Toimin osan ajasta myös varatoimitusjohtajana sekä johdin Myynninmaailma-konsernin omaa markkinointia. 

Myynninmaailma -konserniin kuului B2B-markkinointitoimisto Myynninmaailma Oy:n lisäksi digimarkkinointi- ja verkkopalvelutoimisto Digimoguli Oy sekä sisältöstrategiatoimisto Differo Oy. Nykyään yhtiöt ovat samaa Myynninmaailma Oy:tä. Yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2022 yli 4,5 miljoonaa, kun aloittaessani yhtiössä se oli 700t. Myynninmaailma on osa pörssinoteerattua Ilkka Oyj:tä.

Myma-aikanani minut saattoi bongata pitämässä luentoja, puheenvuoroja ja koulutuksia, aiheina B2B-myynti, digitaalinen markkinointi, markkinoinnin suunnittelu ja markkinoinnin johtaminen.

Työnkuva oli yhdistelmä asiakasyritysten markkinoinnin ja viestinnän suunnittelua, projektinjohtoa, myyntiä, myynnin ja markkinoinnin konsultointia ja koulutusta sekä yhtiön toimintaan liittyviä kehitystehtäviä. Ohjasin ja perehdytin muita myyntitiimiläisiä, ja vastasin isoimman yksikkömme kokonaismyynnistä ja sen johtamisesta.

Kuuluin yrityksen johtoryhmään ja vastasin yhtiön tarjoaman kehittämisestä, palveluiden tuotteistuksesta ja hinnoittelusta. Vastuullani oli sekä strategista uusasiakashankintaa että avainasiakkuuksista huolehtimista.

Hopea-Puro Oy on korualan yritys. Hopea-Puro suunnittelee ja tuottaa pääosin koruteräksisiä ja hopeoituja koruja. Osa tuotteista valmistetaan Suomessa, osa yhteistyöyrityksissä kehittyvissä maissa. Koruja myydään ympäri Suomen reilun 700 jälleenmyyjän kautta.

Olen yrityksen ulkopuolisen ammattihallituksen jäsen ja yhtiön osakas. Hallitustyön kautta tuon yhtiöön osaamista erityisesti myynnin kehittämiseen ja rekryihin sekä markkinointiin ja brändin rakentamiseen.

Ollaan saatu parissa vuodessa aikaan jo vaikka mitä: 

  • Markkinointistrategian kirkastaminen
  • Yhtiön ja korumallistojen kokonaisvaltainen brändiuudistus (tunnus, ilme, mallistojen nimet, kuvamaailma, sivusto, korurasiat- ja telineet)
  • Myyntistrategian luominen, tavoitteiden kirkastus ja kohti isojen jälleenmyyjiä
  • Myynnin käytäntöjen, roolien ja palkitsemismallien suunnittelu

Versus Asunnot tarjosi koko Suomessa nykyaikaista välityspalvelua asuntosijoittajille, kodin myyjille ja kodin ostajille.

Olin mukana perustamassa yritystä, hankin rahoitukset uudelle startupille sekä päivätöiden ohella suunnittelin ja toteutin monikanavaista inbound-markkinointia. Tein siis myös aika hands-on -meiningillä markkinoinnin hommaa, mm. käyttöönotin ja ylläpidin erilaisia myynnin ja markkinoinnin työkaluja, kuten digitaalisen markkinoinnin mainostyökaluja sekä myynnin ja markkinoinnin automaatiojärjestelmä HubSpotia. 

Olin myös ideoimassa ja  kehittämässä uusia palveluinnovaatioita (mm. etänäytöt & välitysverkkokauppa).

Nykyisellään Versus Asunnot on osa Suomen Asuntoneuvojat -konsernia.

Kirjoitin päivätyön ohella artikkeleita markkinoinnin eri kanavista, markkinoinnin suunnittelusta ja johtamisesta sekä B2B-myynnistä ja asiakaspalvelusta. Kirjoitustyötä olen tehnyt esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille (MMA) sekä Oikotien eri blogeihin.

Tein mainostekstejä ja sisällöntuotantoa verkkosivuille/verkkokauppoihin sekä sosiaalisen median kanaviin. Asiakkaiden sosiaalisen median kanavien ylläpito kuului minun tontilleni. Työnkuvaani kuului myös projektien koordinointia sekä jonkun verran valokuvausta ja kuvankäsittelyä.

Perustin Wiikinvest Oy:n 2019 Holding-yhtiöksi, joka omisti listaamattomian yhtiöiden osakkeita sekä asuntoja. 

Tietokirja: Monikanavaisen myynnin johtaminen

Revoryn perustaja Kati Huusko-Viikilän kirjoittama, Kauppakamarin kustantama tietokirja ”Monikanavaisen myynnin johtaminen – näin johdat kaikkia tulovirtoja” on ensimmäinen suomenkielinen opas Revenue Operations (RevOps) -mallin hyödyntämisessä.
 
Kirja opastaa liiketoimintajohtoa monikanavaisen B2B-myynnin johtamisessa sekä Revenue Operations (RevOps) -mallin hyödyntämisessä.

Asiakkaita, joiden kanssa olen päässyt painamaan hommia

Lisää referenssejä ja asiakastarinoita löydät Revoryn sivustolta >>

Kivoja heppuja, jotka on sanoneet musta juttuja LinkedInissä

Minulla oli ilo työskennellä Katin kanssa useamman vuoden Myynninmaailmassa. Katilla on kaikki ominaisuudet, mitä tarvitaan nykyajan myyntijohtajalta. Katin intohimo myynnin kasvattamiseen on esimerkillistä. Kati oli merkittävässä roolissa, kun Myynninmaailma kasvoi nykyiseen kokoluokkaan. Voin lämpimästi suositella Katia myyntijohtaja positioihin.
Mikko Isoniemi
Development Director, Ilkka Oyj
Kati on myynnin ja markkinoinnin vahva osaaja, jonka käsissä langat pysyvät tilanteessa kuin tilanteessa. Kati on jämäkkä ammattilainen, jonka kanssa työskentely, ideoiminen ja sparraaminen on todella mielekästä - Katin into ja energia vievät asioita eteenpäin kohti tavoiteltua tulosta täsmällisesti ja hyvällä asenteella.
Sanna Kivimäki
Sustainability Manager, Atria Oyj
Kati on myynnin kasvattamisen huippuammattilainen. Vahvaa osaamista on niin myynnin kuin markkinoinnin kehittämiseen. Lisäksi oma myyntityö on viimeisen päälle ja myös myynnin johtamisen saralla tulee kovaa tulosta. Lisäksi Katilta löytyy paljon näkemystä ja käytännönläheistä otetta liiketoiminnan kokonaisuuden kehittämiseen. Hän on todellinen ammattilainen ja loistava työkaveri jonka kanssa tekisin koska vain uudestaan hommia yhdessä. Näitä kehuja on helppo jakaa kun Katin kanssa ehdittiin tehdä töitä samassa yrityksessä useita vuosia ja osa niistä myös yhtiökumppaneina.
Markus Karema-Jokinen
Director, Netled
Kati is an inspiring person who has almost done things ready while others just speak about those. She has an ability to really boost several tasks at the same time and make it successfully. I have had an opportunity to plan and run Sales and Marketing with her in 2022. I can warmly recommend Kati to tasks where teams has to be inspired and lead to achieve great results.
Katri Tanni
Kirjailija & CEO, Differo Oy
Kati is a positive and energetic sales professional. I had the opportunity to work with her on many occasions. She is a real team player and her approach to sales is very determined. I was able to learn many aspects of the business from her. I was very impressed on her ability to build trust with her customers which resulted in long relationships. I really enjoyed working with Kati.
Tero Hakala
Sales Development Director, Vincit Oyj
As a creative and bubbly person, Kati is always bursting with new ideas. After digging into a client's business and exploring its nature, she comes up with solutions that take their marketing to the next level. She's very skilled in designing engaging, interesting concepts, and follows all projects through from scratch to results. Kati's well acquainted with digital marketing and social media channels, and always keeps herself posted about new applications and latest trends.
Maria Sumuvuori
Partner, Marketing at WasaUp, Communications Specialist at Myynninmaailma